Webbinarie om högläsning tillsammans med Kerstin Lundberg Hahn och Lena Maria Nordstrand

Vi vet att ett rikt språk är avgörande för barns utveckling och liv. Högläsning och samtal kring böcker lägger en betydelsefull grund för barns språkutveckling men också för deras förmåga att reflektera över sådant som sker omkring dem. Böckerna blir en gemensam erfarenhet att samtala om och arbeta vidare med. Men att läsa högt för barn är inte lätt.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Här kan du ta del av Kerstin Lundbergs Hahns svar på de frågor som uppkom under webbinariet.

Q: Bli inte elever trötta på att höra samma röst hela tiden, kan man inte använda ljudbok och stoppar och ställa frågor som lärare?

A: Att bjuda på sin röst är också att ge lyssnarna en modell (så här låter det när man läser högt) och kanske t o m en inre röst som de föreställer sig när de läser /läser om/bläddrar och tittar själva. Och då är vår välbekanta röst bättre än en proffsinläsning. Högläsningen och den inlästa rösten fyller olika funktioner. Dessutom är det mer naturligt att själv pausa sin egen läsning och säga ”hum, vet ni … när jag läser det här så föreställer jag mig att det ser ut som hemma hos min mormor. Vad lustigt!”

Q: Vi (en förskoleklass) har nu börjat att använda Polyglutt (typ ett online bibliotek) till högläsningsstunder. Du väljer boken du ska läsa/visa och trycka på start knappen. Bilden visas och sagan läsas upp av röst. Blir det lika bra som en vanlig högläsning, eller tror ni att man tappar en del av ”den mysiga stunden”?

A: Ljudböcker och Online-bibliotek har absolut sina fördelar, t ex att de kan vara ljudstöd när eleven läser själv (äldre barn), eller kanske att lyssna till om man vill lyssna på egen hand efter sagostunden.  Men visst vore det oerhört synd om vi vanliga vuxna högläsare skulle tro att VÅR EGEN röst inte duger! Tvärtom! Att högläsa är att ge någon en gåva. Och att GE varandra gåvor stärker gemenskapen, det vet vi.  

 

Vill du veta mer om högläsning? Här kommer Kerstins bok- och poddtips: 

”Klaras läsprepp!”, Önnerfält, BTJ förlag 2020

”Den betydelsefulla högläsningen-med barn i förskolan, Heimer, Studentlitteratur, 2020

”Lust till läsning – en metodhandbok för sommarboken”, Kultur i Väst, 2017

”Strategier för läsförståelse – utifrån högläsning”, Lundberg Hahn, Lövbrand och Ulefors, Natur & Kultur 2014

”Tala om böcker”, Kjersén Edman, BTJ förlag, 2013

”Mellan raderna – strategier för en tolkande läsundervisning”, Stensson, Daidalos förlag 2006

korlingsord.se – Ann-Marie Körling

Didaktorn – podd på UR Play, bl a avsnittet ”Textanalys av pekböcker på gymnasiet”