Annelie Drewsen jämför skrivande med idrott

Annelie Drewsen Foto: Ulrica Zwenger

Författaren Annelie Drewsen är även lärare i svenska som andraspråk och undervisar nyanlända ungdomar från hela världen. Hon har gjort författarbesök på skolor runt om i Sverige och fått stor uppskattning för sina böcker av såväl lärare som elever.

Varför är det så viktigt med lättlästa böcker?

– För att alla människor har rätt till starka läsupplevelser.

Är det svårt att skriva lättläst?

– Ibland brukar jag jämföra skrivande med idrott. Att skriva lättläst handlar då inte om att bli så stark som möjligt, springa snabbast eller göra flest mål. Istället måste man använda de muskler man har så ändamålsenligt som möjligt. Inte slösa någon onödig energi, utan göra exakt de rörelser som behövs. Istället för en motståndare har man bara medspelare, och det är läsarna. Jag måste få dem att hänga med, och samtidigt anstränga sig så mycket att deras läsmuskler blir lite starkare av just min bok. Det är klart det är svårt, men också väldigt roligt.

Hur får du idéerna till dina böcker?

– Från människor jag möter eller läser om, från platser jag besöker eller drömmer om, från gamla böcker jag hittar på antikvariat, från tidningsartiklar jag läser vid frukostbordet eller samtal jag hör på tunnelbanan. Berättelserna finns överallt. Det är bara att se, lägga på minnet och blanda till en egen.

Vad är det bästa med att vara författare?

– Att jag får skriva om saker som bara finns i mitt huvud, och med mina ord kan få andra att se samma saker och tro på det. Och att jag lär mig så mycket under tiden.

Vilken typ av böcker gillar du själv?

– Jag tycker om böcker som får mig att förstå något nytt eller visar mig sådant jag inte har sett tidigare. Det kan vara bilderböcker som får mig att fundera över livets mening, biografier om äventyrliga personer eller noveller som beskriver helt vardagliga situationer så att de verkar helt absurda.

Känner du någon som kämpar med att läsa?

– Ja, eftersom jag är lärare i svenska som andraspråk har jag många elever som kämpar med att läsa. Några av dem har inte kunnat gå i skolan i sitt hemland och lärde sig läsa när de var ganska stora. Det är såklart svårt och tar extra lång tid om man måste göra det på ett annat språk än sitt modersmål. Andra har gått i skolan många år och har läst väldigt mycket, men kämpar med att förstå alla nya ord på svenska.

Var läser du helst?

– På morgonen läser jag helst tidningen vid köksbordet. På dagen blir det ofta en pocketbok på bussen eller tunnelbanan. På kvällen kryper jag gärna ner i sängen och läser en riktigt tjock bok.