Man måste kunna läsa för att lära

Thomas Halling jobbade som klassföreståndare på mellanstadiet under 1990-talet. På fritiden skrev han berättelser för hand, till sina barn. Idag är han en av Sveriges mest etablerade författare. För Nypon förlag skriver Thomas lättläst. I höst börjar en ny serie om Olle som går på lågstadiet. Redan tidigare finns serien om Emil, 11 år. Och för ungdomar har han skrivit om rasisten Dennis. Mer är på gång!

Det är en regnig och mörk höstkväll. Thomas besöker stadens bibliotek för att berätta om sina böcker. Först är publiken lite försynt, tvekar att svara på hans frågor. Men en Thomas i högform får snart god kontakt och nu är publiken – barn, ungdomar och vuxna – med på noterna. En ung kille vill veta hur man blir författare.
– Man ska ha lust att skriva, en bra idé och mycket fantasi, svarar Thomas rappt.

Någon undrar varifrån idéerna kommer och Thomas berättar att det ofta är händelser ur vardagen.

Inspiratör

Stora delar av året åker Thomas land och rike runt och inspirerar låg- och mellanstadieelever till att läsa. Han brukar tala om sig och sina böcker och om bokens väg från idé till färdig bok. Det kan hända att någon säger ”oh det här var trevligt, Skulle du kunna tänka dig att ha skrivarverkstad?”
– Ja, det är min specialitet. Så hakar de på med skrivarverkstad i olika former, berättar Thomas.

Skolbiblioteken ett måste

Thomas vet hur viktigt det är för barns utveckling att läsa. Han har besökt skolor i nästan alla Sveriges landskap och har en klar bild av de skillnader som råder. Vissa skolor har ett välutrustat bibliotek med en heltidsanställd bibliotekarie. Kontrasten är en skrubb med övergivna böcker från 1970-talet. Det är ett ämne som starkt engagerar Thomas.
– Alla barn går i skolan, men alla barn har inte bibliotek i sin närhet. Eller ett hem där det finns böcker. Att skolan tillhandahåller böcker är det mest självklara. Det är nära kopplat till all annan läsning i skolan, man måste ju kunna läsa för att lära in. Det måste få kosta. Inte som en engångskostnad utan en långsiktig, genomtänkt verksamhet.

Arbetar ”dubbelt”

På en bokmässa i Bologna träffade Thomas författaren Hans Peterson, som sa ”Det är ett råd jag vill ge dig som ung författare. Ha alltid två förlag!”
– De orden tog jag till mig för Hans Peterson var ju Hans Peterson. Sedan var det ju lustigt att det ena råkade bli hans dotters förlag, Nypon.

Thomas hade sett en snygg och inspirerande förlagskatalog på ett lärarrum. Han tog kontakt med personen som arbetat med katalogen. Det var Lena Maria Nordstrand, som just skulle starta sitt egna förlag, Nypon. Thomas sände henne ett manus, och så var samarbetet igång.
– Nypon är lika viktigt för mig som Alfabeta, mitt moderförlag. Jag är så himla glad för det här dubbla. Det är liksom två sätt att tänka men båda sätten är lika mycket jag. Jag är jätteglad för samarbetet med båda förlagen och med mina redaktörer! Det är två olika hantverk.

Barnen som glöms bort

Redaktören är en viktig länk när en bok blir till, liksom illustratören. Det handlar om humor, personkemi, samsyn och stilkänsla.
– Jag har en fantastisk fördel. Min fru är bibliotekarie och språkmänniska, samt expert på Thomas Halling. Hon är ofta länken i dialogen med redaktören. Det är lyxigt. Det gäller att ordna det för sig, skrattar Thomas.

– Alla förlag vill att böckerna ska bli lästa och det vill ju även författaren. Men Nypon är lite speciellt. Här finns en sådan genuin vilja att skapa någonting som är bra för barnen. De barn som andra glömmer. När det gäller Nypons mission så är det egentligen min mission också, som före detta lärare. Att lyfta varje läsare från en nivå till en högre. Det är tydligt ute på skolorna hur väl Nypons böcker tas emot. Med tacksamhet.

Text: Ingrid Sundlöf Eriksson

Hitta Thomas böcker här.